مشارکت شهروندان مرتبط با راهبردهای دولت باز و شهرهای هوشمند ارتباط چندانی با مشارکت منزوی و قدیمی شهروندان ندارد، به همین دلیل است که این اصطلاح باید به روز شود. آکادمی هنوز نتوانسته به روز رسانی را بیابد، اما “درگیری شهروندان” citizen involvement اصطلاحی است که لحظه کنونی نقش شهروندی را در حکومت عمومی (و خصوصی) بهتر منعکس می کند. باید بر این کلیشه های منفی مشارکت شهروندان که درک نادرست است، غلبه کرد.

کلیشه ها شامل:

«مردم مشارکت نمی‌کنند»: وقتی یک نهاد عمومی فرآیند مشارکت را باز می‌کند یا مشاوره شهروندان را انجام می‌دهد، سطوح مشارکت در مقایسه با مشارکت پایین است، مثلاً در یک نوع عادی انتخابات. اشتباه اینجاست که این مقایسه را انجام دهیم، حق و اهمیت همه ما برای مشارکت در انتخابات یکسان نیست، انتخاب دولت ها و/یا نمایندگان عمومی در مقایسه با مشارکت در یک موضوع شهری خاص.

واضح است که مردم فقط در آنچه که به نفعشان است مشارکت خواهند کرد، در غیر این صورت انجام نخواهند داد. فقط شهروندان آسیب دیده، به عنوان مثال، در یک فرآیند مشارکتی یا مشاوره عمومی در مورد نوسازی یک میدان یا یک خیابان، فقط، برای مثال، ساکنان آن یا حداکثر افرادی که از آن استفاده می کنند، شرکت خواهند کرد. علاوه بر این، شاید این موضوع برخی از متخصصان یا طرفداران شهرسازی یا محیط زیست را جذب کند، اما نه بیشتر. بنابراین میزان مشارکت در مقایسه با انتصابات سنتی انتخابات پایین خواهد بود

مشارکت شهروندان کند می شود“: البته روند مشارکت شهروندان ممکن است نیاز به زمان اضافی در پروژه داشته باشد

تعهد به این موضوعات حواس را از دیگر بخش های مهم پروژه منحرف می کند“: همه چیز در مورد ارزیابی این است که آیا دانش شهروندان مهم است یا نه و چه چیزی می تواند به پروژه بیاورد.

«پاسخ دادن به همه شهروندان غیرممکن است»: فرآیند پاسخگویی به شهروندان یک عمل اساسی است، هیچ چیز دلسردکننده‌تر برای شهروندی از دریافت مطلقاً هیچ بازخوردی از چیزی که در آن مشارکت کرده است، نیست. اگر ما هرگز پاسخ نخواهیم داد، این شهروند دیگر هرگز انگیزه نخواهیم داشت.

منبع:

The role of citizens in smart cities and urban infrastructures , Carles Agustí Hernàndez, Solving Urban Infrastructure Problems Using Smart City Technologies, 2021

گردآوری: مهدیه جلیلی

پیام بگذارید