تغییرات فضاهای شهری در سال 2020
همه گیری ویروس کرونا شرایط ویژه ای را برای آزمایشات در مقیاس شهر با توجه به موضوع تردد و تحرک به وجود آورده است. در بسیاری از شهرها ،قرار بر این است که اقداماتی که برای حصول اطمینان از فاصله اجتماعی تعیین شده اند، پس از همه گیری نیز حفظ شوند. زیرا بسیاری از آن ها با تاکیید بر تردد محدودتر و فعالیت های بیشتر در فضای باز، مسیر بهبود توسعه شهری را هموار می کنند. ضرورت بازنگری خیابان ها، عملکردها و سیستم های حمل و نقل در سال ۲۰۲۰ چگونه فضاهای عمومی را متحول کرده است؟ پیشنهادات سازگار با پروتکول های بهداشتی برای طراحی فضاهای عمومی شهری از اولین ماه سال ۲۰۲۰ توسط رسانه های معماری منتشر شده اند. تمرکز اصلی آن ها بر: انطباق سریع فضاهای عمومی با دستورالعمل های فاصله اجتماعی، استراتژی هایی برای کمک به حفظ فعالیت کسب و کارها و تجدید نظر در نظم و نحوه ی استفاده از سیستم های حمل و نقل بوده است. از ماه های اول همه گیری، شهرها میبایست یک استراتژی حمل و نقل که تضمین کننده فاصله اجتماعی است را به کار بگیرند. علاوه بر این مکان های عمومی هم چون رستوران ها و باشگاه ها که عموما فعالیتشان در فضای بسته جریان داشت، باید راهکار تازه و مطابق با شرایط اضطراری در دستور کار خود قرار می دادند.
در اوایل تابستان، انجمن ملی حمل و نقل شهری (NACTO) مجموعه ای از دستورالعمل ها را برای انطباق خیابان ها با کاربری ها در دوره همه گیری و پس از آن ارائه کرده است. علاوه بر این، استراتژی های جامعی به منظور ایجاد بستر سازگار با شرایط ویژه فعلی به منظور مناسب سازی فضای عمومی مثل مسیرهای دوچرخه، خیابان های محلی، کاربری های اغذیه فروشی و فروشگاه ها در اختیار مسولئین مربوطه قرار داده شد.پارک Domino نیویورک مجموعه ای از دایره های نقاشی شده روی زمین را ایجاد کرد که به واسطه ی قرار گرفتن در آن ها از قوانین فاصله اجتماعی پیروی می کنند. از آن پس این ایده در پارک های متعدد در سراسر جهان تکرار شده است، از پارک Ibirapuera در برزیل گرفته تا پارک های استانبول. علاوه براین، تلاش شهرها بر این بوده است راه حلی سازگار برای تداوم فعالیت رستوران ها در فضاهای باز پیدا کنند. رستوران ها در فضا باز سال هاست که در کشورهای اروپایی طبق قوانین شهرداری فعالیت می کنند. ویلنیوس ، پایتخت لیتوانی، در فصل بهار، بازگشایی امن کاربری هایی مثل رستوران ها و کافه ها در فضاهای باز عمومی را اجرایی کرد. شهرداری مونترال برای به منظور بازگرداندن زندگی شهری پس از دوران قرنطیه و کمک به صنعت خدمات، چندین مورد بازسازی فضای های عمومی در دستور کار خود قرار داد. یکی از این پروژه ها Tulipنام داشت و توسط معماران ADHOC طراحی شد، مبلمان شهری چندمنطوره، جذاب و درخور فضاهای عمومی. این مبلمان در یکی از پارک ها نصب شد و امکان استفاده از فصای شهری را در کنار حفظ فاصله اجتماعی فراهم آورد.
به همین ترتیب ، معماران HUA HUA برنامه “منطقه امن خدمات اغذیه فروشی” را پیشنهاد کردند، که هدف آن کمک به مشاغل مربوطه با فراهم سازی بستر فعالیت در فضاهای باز و در جهت حفظ فاصله اجتماعی است. نمونه اولیه در ماه آوریل در برنو، جمهوری چک نصب شده است. در ماه ژوئن ، نیویورک به رستوران ها اجازه داد فعالیت خود را در فضای عمومی گسترش دهند. این اقدام به طور گسترده ای موفقیت آمیز بود، و شهرداری تصمیم گرفت آن را دائمی سازد و آن را به عنوان یکی از بخش های بلند مدت طرح شهری نیوریوک اصافه کند.
شهرداری ها و طراحان برای کاهش شیوع ویروس در فضاهای عمومی و آسان ساختن امر رعایت فاصله اجتماعی برای افراد، راه حل های مختلفی ارائه داده اند. آمستردام نقشه ای که مرتباً به روز می شود را راه اندازی کرده است که نقاط شلوغ و خلوت شهر را نشان می دهد. در همین راستا ، یک برنامه ریز شهری ملی هاروی با تهیه نقشه ای از عرض پیاده روها در نیویرک ، امکان رعایت فاصله اجتماعی در پیاده رو های سطح شهر را برجسته ساخته است.
شهرهایی که در سراسر جهان سال ها تلاش کردند سیستم های حمل و نقل خود را تغییر دهند، به طوری که نقش سواره اولویت اول نباشد، با عجیب ترین فرصت برای عمل به این برنامه ها روبرو شدند. مداخلات اتفاق افتاده به دنبال همه گیری ویروس کرنا شواهد مهمی از موفقیت بالقوه مسیرهای دوچرخه سواری، پیاده راه ها را ارائه داده است. در چنین وضعیت بی سابقه ای، اتصمیمات مربوط به تغییرات فضاهای عمومی اضطراری تلقی شد، و این موجب تأیید و اجرای سریع مراحل انجام کار و همچنین استقبال بهتر مردم شد. در ماه آوریل، میلان برنامه حمل و نقل جدید خود را با هدف کاهش استفاده از اتومبیل پس از قرنطینه اعلام کرد. براساس آن، 35 کیلومتر از جاده ها با اولویت بندی دوچرخه سواری و پیاده روی مورد استفاده قرار می گیرد. این طرح( Strade Aperte)، که پس از قرنطینه فصل بهار افتتاح شد، نه تنها نشان دهنده سازگاری با شرایط جدید تحمیل شده ویروس کرونا است، بلکه فرصتی برای تجدید نظر در حمل و نقل و فضاهای عمومی می باشد. به همین ترتیب ، پاریس نیز با ایجاد فضای بیشتر برای دوچرخه سواران و عابران پیاده، در حالی که تردد اتومبیل ها را در مرکز شهر محدود کرده است، به همه گیری پاسخ می دهد. در این شهر 50 كیلومتر از مسیر تردد وسیله نقلیه به مسیرهای دوچرخه سواری تبدیل شد. اقدامی كه در ابتدا موقت اعلام شده بود، اما در حال حاضر دائمی شده است، زیرا ثابت شد دوچرخه سواری برای پاریسی ها گزینه ای مناسب رفت و آمد است.
این سال چالش برانگیز، نیاز به مناطق مخصوص پیاده و فضاهای سبز را به گونه ی دیگری در ذهن مردم جای داد و تغییراتی را که مدت ها انتظار می رفت در مراکز عمده شهرها اتفاق افتاد، حتی به صورت موقت. فعالان و برنامه ریزان امیدوارند که درس هایی که در این دوران سخت آموخته اند، زمینه را برای تغییرات طولانی مدت فراهم کند.
ترجمه از: نگار وفایی
پیام بگذارید