بازی سازی در برنامه ریزی شهری
مشارکت از طریق ماینکرفت:
Minecraft یکی از محبوب ترین بازی های رایانه ای در جهان است. مانند یک نسخه مجازی از لگو که بازیکنان را به خلق دنیای ساختمان ها، روستاها و سایر عناصر فضایی محیط زندگی خود دعوت می کند. ماهانه بیش از 110 میلیون نفر بازی Minecraft را انجام می دهند – اما آیا می دانید می توان از آن به طور جدی برای برنامه ریزی شهری نیز استفاده کرد؟
“بلوک به بلوک” : دسترسی به طراحی شهری
در سال 2013 ، یک مدیر پروژه سوئدی در بخش ساخت و ساز شهری، همکاری با برنامه اسکان بشر با سازمان ملل متحد را آغاز کرد. آقای هالستروم پیش از این برخی پروژه های برنامه ریزی شهری را با استفاده از Minecraft در سوئد اجرا کرده بود. وی به همراه کارشناسان سازمان ملل متحد، پروژه “بلوک به بلوک” را آغاز کرد. این همکاری بی نظیر بین سازمان اسکان بشر ملل متحد و شرکت بازی سازی Mojang، شامل کارگاه های مشارکتی است که در طی آن شهروندان و ساکنان هر منطقه به استفاده از ماینکرفت ترغیب می شوند و آن ها به اتفاق متخصصان فضاهای عمومی را طراحی می کنند. برنامه “بلوک به بلوک” ساکنان را قادر می سازد تا ساختار شهری را در محیط زندگی خود تغییر دهند. به گفته رهبران پروژه، بیش از 25000 نفر از افراد با سابقه و گروه های سنی مختلف مردمی تاکنون در این برنامه شرکت کرده اند.
Eugenio Gastelum، متخصص فن آوری دیجیتال و مشاور پروژه برنامه “بلوک به بلوک” سازمان اسکان بشر ملل متحد، توضیح می دهد: “شرکت کنندگان در کارگاه ها اعضای جامعه محلی هستند. ما از افرادی که تجربه زندگی درمحیط مورد نظر را برای سالیان دراز دارند، دعوت می کنیم. همچنین همه ذینفعان پروژه، معماران، شهرسازان یا برنامه ریزان پروژه را به عنوان شرکت کنندگان اصلی دعوت می کنیم. آن ها می توانند در طول کارگاه ها به شرکت کنندگان گوش دهند و از چگونگی ایده ها و جهت فکری آن ها سر در بیاورند.”
دلایل استفاده از Minecraft:
اولا، برای نسل های جوان که می توانند از طریق بازی در مباحث شهری و فرآیندهای مشارکتی قرار گیرند، بسیار جذاب است. دوما، یک ابزار بسیار آسان برای استفاده است. مخاطبان پروژه های “بلوک به بلوک” از گروه های سنی، فرهنگی و مذهبی مختلف هستند. درعرض 20 دقیقه، می توان حتی به افراد فاقد سواد نیز یاد داد که در بازی قسمت های مختلف را برای شکل دادن به یک فضا جابجا کنند. در این میان گزینه های پیچیده تربرای طراحی های پیچیده تر هم وجود دارد.
چالش های بکارگیری بازی در طراحی شهری:
از آنجا که ماینکرفت برای معماران و برنامه ریزان شهری طراحی نشده است، گزینه های طراحی با جزئیات کافی و تخصصی برای برنامه ریزی ساختمان ها یا محله ها را ارائه نمی دهد. طبق فرآیند این نوع مشارکت، به محض تصویب یکی از ایده ها طراحی مشارکتی توسط ساکنان محلی، مبدل سازی آن با توجه به موارد فنی وتخصصی به برنامه ریزان شهری واگذار می شود.
Cities: Skylines مثال دیگری از بازی سازی برای توسعه برنامه ریزی شهری است. این بازی به دلیل جزئیات بسیار مورد توجه برنامه ریزان شهری قرار گرفته است و حتی در شهر استکهلم در برنامه ریزی یک منطقه جدید شهری مورد استقبال واقع شد.
طبق تجربیات Eugenio Gastelum، حضور یک متخصص معماری و شهرسازی در کارگاه آموزشی جهت راهنمایی شرکت کنندگان بسیار مهم است. به عنوان مثال، در یکی از کارگاه ها بسیاری از شرکت کنندگان برای افزایش امنیت، دیوارهای بلند را پیشنهاد می کردند، در حالی که این اغلب منجر به امنیت کمتر و مسدود شدن مسیرهای فرار می شود. در عوض، متخصص روش های مختلفی برای افزایش امنیت و همزمان طراحی یک فضای عمومی محبوب پیشنهاد می کنند.
یکی از اشتباهات رایج این است که کارگاه های مشارکتی از طریق بازی فقط برای کودکان است. غالباً، از کودکان برای شرکت در طراحی شهری دعوت نمی شود. مخاطب پروژه “بلوک به بلوک” اکثرا جوانان هستند، اما از افراد دیگر در گروه های سنی دیگر هم دعوت می کند. بنابراین، این پروژه در نظر دارد شکاف دیجیتالی و همچنین شکاف نسلی را پر کند. زمانی که کودکان اغلب به شرکت کنندگان بزرگتر نحوه استفاده از Minecraft را آموزش می دهند، منجر به ایجاد پویایی جدید و جالبی می شود.
ترجمه از: نگاروفایی
پیام بگذارید