استفاده از کریدورهای آبی برای توسعه مناطق پیاده روی در شهر- مالزی و برونئی
در شهرهای مالزی قرن بیست و یکم پیاده راه ها اغلب به علت غلبه اهمیت وسایل نقلیه موتوری از نظر فضا، حجم و اولویت مورد بی توجهی قرار می گیرند. با این حال، برخی از شهرهای مالزی در تلاش اند تا محیط پیاده راه ها را بهبود بخشند و یکی از ابزارهای مورد استفاده آن ها زیرساخت های طبیعی موجود در فضاهای آبی (رودخانه ها ، دریاچه ها و سواحل دریا) است.
ملاکا، قدیمی ترین شهر مالزی شاهدی است که حتی در محله قدیمی، محیط پیاده روها خیابانی هنوز هم تحت سلطه اتومبیل ها است. با این حال، توسعه مجدد رودخانه ملاکا با تمرکز بر به حداقل رساندن خسارات ناشی از سیل، باعث بهبود مسیرهای پیاده روی در امتداد رودخانه شده است و منجر به ایجاد یک شبکه پیاده روی محبوب در خیابان گردیده است که توسط گردشگران و ساکنان در قلب شهر استفاده می شود.
کوالالامپور، پایتخت مالزی، کار توسعه مجدد ساحل رودخانه کلانگ که رودخانه “زندگی” نامیده می شود را در سال 2020 به پایان رساند. تمرکز اصلی در این پروژه روی: بهبود محیط های مخصوص پیاده روی، سهولت در مسیریابی، اتصال مسیرهای پیاده روی موجود، ایمنی و ایجاد فضای سبز بیشتر بود. هدف این پروژه، کاهش برخوردهای ترافیکی و بهبود استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.
کوچینگ، ساراواک منطقه پیاده راه های کنار رودخانه شهر را توسعه داده است و آن را به جاذبه های فرهنگی، فضای سبز و تفریحی شهری متصل ساخته است.
میری، ساراواک از جبهه دریایی خود برای توسعه یک تفرجگاه پیاده و پارک جدید در امتداد ساحل به نام Miri Central Park استفاده کرده است. این محل درهنگام عصر و شب به شدت برای گذران اوقات فراغت و ورزش مورد استفاده قرار می گیرد.
در سال 2017 پارک Eco-Corridor در کنار رودخانه افتتاح شد. هدف از ساخت این پارک ایجاد یک شبکه دوستدار پیاده ایی است که پارک ها، فضاهای باز ، مساجد ، مناطق خرید را به هم پیوند می دهد و دارای کاربری های ورزشی- تفریحی محبوب می باشد. علاوه بر این، محله های مختلف را از طریق پل های جدید و سیستم حمل و نقل عمومی به هم متصل می کند. با این حال، این پروژه به دلیل جابجایی ساکنان دهکده های آبی مورد انتقاد قرار گرفته است.
بهبود کریدورهای آبی در مناطق پیاده در شهرهای مالزی و برونئی مزایایی که این عمل میتواند برای شهربه همراه داشته باشد را برجسته می کند. بهره گیری از سیاست های مشابه برای بهبود شبکه ی مرکزی پیاده راه ها در امتداد خیابان های مالزی و پیوند آن با کریدورهای آبی، به منظور تاکیید بر اولویت پیاده بر سواره امر ضروری است.
ترجمه از: نگار وفایی
پیام بگذارید